Algemene info
SGW biedt aan de derdegraders maar liefst 11 domeinoverschrijdende en 1 domeingebonden doorstroomrichting aan. Al deze richtingen verzekeren de leerling optimaal van een toegangsticket tot een heel brede waaier aan academische en professionele bachelors en de daaropvolgende masters. Meer dan ooit maakt SGW zich sterk om haar leerlingen optimaal voor te bereiden op alle vormen van hoger onderwijs!
Ons studieaanbod spreekt dan ook in hoge mate het abstractievermogen van de leerlingen aan en biedt een gepaste verdiepende opleiding om grote slaagkansen in het voortgezet onderwijs te creëren. We zetten dan ook sterk in op zowel talen, wetenschappen, wiskunde als op algemeen vormende vakken.
Als u klikt op de bol van een bepaalde studierichting dan vindt u een korte omschrijving en de lessentabel van deze richting in het vijfde jaar. Helemaal achteraan vindt u ook de donkerblauwe bol met een overzicht van de lessentabellen voor het zesde jaar (de richting BW wordt in het zesde jaar pas aangeboden vanaf het schooljaar 2025-2026). In het zesde jaar maximaliseren we de voorbereiding op hoger onderwijs door in elke richting een afzonderlijk uurtje Onderzoekend Leren in te roosteren.
Voor het vijfde jaar is elke lessentabel opgebouwd uit drie delen: het basisgedeelte, het specifiek gedeelte (dit zijn de vakken die eigen zijn voor elke studierichting, bijvoorbeeld het vak ‘economie’ voor de richtingen economie-wiskunde, economie-moderne talen of het vak ‘sociale en gedragswetenschappen’ voor de richting humane wetenschappen) en het complementair gedeelte. De vakken van het basis- en specifiek gedeelte worden bepaald door de overheid, de complementaire uren worden ingevuld door de school. Enkele voorbeelden van deze invulling:
> alle richtingen krijgen in het vijfde jaar het vak ‘Mens & Samenleving’. In dit vak worden ook de doelstellingen van het Leerplan ‘Financieel Economische Vorming’ gerealiseerd. Bij de richting bedrijfswetenschappen zit dit uurtje vervat in het vak ‘bedrijfswetenschappen’.
>in de richtingen met een wiskundige component, economie-wiskunde, Latijn-wiskunde, Grieks-wiskunde en wetenschappen-wiskunde, hebben de leerlingen de keuze om naast de 6 uur wiskunde uit het specifiek gedeelte nog 2 uur extra wiskunde te volgen
> de richtingen Latijn-moderne talen, Grieks-Latijn en moderne talen krijgen net zoals de richting humane wetenschappen 1 uur statistiek per week
> de talenrichtingen (economie-moderne talen, Latijn-talen, moderne talen en talen-wetenschap) krijgen 1 uur extra Duits en volgen dit vak dus 3 uur in de week
> al de wetenschapsrichtingen (Latijn-wetenschappen, talen-wetenschappen en wiskunde-wetenschappen) krijgen in het vijfde jaar 1 uur extra aardrijkskunde en volgen dit vak dus 2 uur in de week; in het zesde jaar wordt dit een extra uurtje biologie
> voor een groot aantal niet -talenrichtingen staat 1 uur Duits op het programma; heel wat richtingen volgen ook het vak esthetica
> bij een aantal richtingen zit ‘vrije ruimte’ in het complementair gedeelte. Deze leerlingen maken een keuze uit een aantal projecten aangeboden door de leerkrachten
> onze domeingebonden doorstroomrichting bedrijfswetenschappen krijgt een uurtje extra wiskunde en een extra uurtje Frans om de leerplannen te helpen realiseren